Bio maso, ryby, zelenina, rýže nebo vajíčka. Jak vypadá jídelníček profesionálního sportovce?

16. prosinec 2018
03190347.jpeg

K snídani vajíčka s šunkou, k obědu bílé bio maso s batáty (sladké brambory) a k večeři ryba se zeleninou. Přibližně takhle vypadá jídelníček profesionálního sportovce. Do denního menu basketbalisty Tomáše Satoranského nahlédl milovník jídla Pavel Maurer.

Víte, co jedí vrcholoví sportovci? Já jsem vyšpiónil jídelníček, s kterým vás moc rád seznámím. Ale pozor! Nesmíte se tím nechat moc ovlivnit! Většina z vás totiž s největší pravděpodobností nevydává tolik energie jako sportovec, který má denně trénink, a téměř každý druhý den trénink i zápas.

Je to ale přesto zajímavé a tak si to, prosím, poslechněte, jen tak pro inspiraci. Denní plán je dostat do sportovního těla sužovaného extrémními fyzickými výkony několik tisíc kalorií, z čehož činí 25% cukry, 35% bílkoviny a 40% tuky. Co by si měl tedy dát supersporťák k snídani?

Pavel Maurer se řídí přírodou: Spěte více, jezte méně

Nepodceňujte zdánlivě banální problém. I chrápání může být nebezpečné. Dochází při něm totiž k dechovým pauzám, které mohou mít závažné zdravotní následky.

Ke správnému zažívání pomáhá kvalitní spánek. Proto není ani nedělní odpočinek po obědě úplně od věci. Naopak diety a nedostatek spánku tedy dohromady moc nejdou.

Varianta 1: Tři vajíčka, v ideálním případě od slepiček, které žily venku. Kousek biokuřete nebo krůtí šunky. Vařenou nebo syrovou zeleninu, farmářské máslo nebo přepuštěné ghí s toustem nebo s bramborami. Dva kousky bezlepkového chleba, nebo ovesnou kaši, med, javorový sirup, borůvky nebo sušené brusinky. Ovoce, třeba banán.

Varianta 2.: Vařená ovesná kaše, protein v prášku, syrové nebo pečené ořechy.

Varianta 3: Tučný eko jogurt řeckého typu nebo jogurt z neslazeného kokosového mléka, protein v prášku, syrové nebo pečené ořechy.

Oběd a večeře se skládají z těchto nutričních doporučení: Nejdříve maso na výběr – kuře či krůta z ekologického chovu, hovězí krmené výhradně trávou, divoká ryba (losos, platýz, pstruh nebo treska) a bio-vepřové. Vařená nebo syrová zelenina, pak ořechy, olivy, semínka, olivový olej. Nakonec farmářský sýr, nejlépe z ekologického zemědělství, ideálně kozí.

Nejlepší potraviny jsou většinou ty, co nemají žádný obal, říká Pavel Maurer

zelenina

Kdekdo nám radí, jaké jídlo je nejzdravější. Tyto rady podléhají trendům a v čase se mění: co platilo před dvaceti lety, je dnes jinak. Pavel Maurer si myslí, že nejlepší je kombinace zdravých surovin s tím, co máme rádi.

Dále se může sportovec rozhodnout mezi sladkými bramborami neboli batáty, dát si rýži, quinou, celozrnné těstoviny, kukuřičnou tortilu nebo luštěniny. Pak jsou tam ještě svačiny, pokrmy, abych tak řekl, mezichodové, kde se často objevují potraviny jako avokádo, vejce.

Já nevím, jak vám, ale mně tenhle jídelní lístek nepřipadá nedostupný. Podstatné je, kolik do sebe nacpete tuků, bílkovin, cukrů a kolik toho denně naběháte. Klíč je v tom nepřejídat se a dodržovat harmonii ingrediencí potřebných pro naše tělo.

Jen pro vaši informaci, každý vrcholový sportovec má svůj speciální jídelní program šitý na míru. Tenhle jsem získal od Tomáše Satoranského, našeho jediného basketbalisty v americké NBA. Tam toho vypotí opravdu dost! Tak se inspirujte jen s mírou, protože tolik, co spořádá on, na to musíte mít skutečně speciální výkony i metabolismus!

Spustit audio
autor: Pavel Maurer