Bezplatné poradny Sdružení obrany spotřebitelů

27. květen 2002
Dobrá rada

Přestože se chování prodejců vůči zákazníkům v mnoha případech zlepšilo, stále ještě se čas od času setkáváme s neochotou. Naštěstí zákazníci už většinou znají svá práva, a tak se nenechají třeba při reklamaci zboží jen tak odradit. Cenné rady dává zákazníkům například Sdružení obrany spotřebitelů. Předseda František Lobovský ještě dodal více informací.

Lobovský: Naše společnost doporučuje spotřebitelům, aby velmi obezřetně vybírali už samotný obchod, kam přicházejí utratit své peníze. Pozor musíme také dát na samotný výběr konkrétního zboží, které bude v obchodě nakupováno. Doporučujeme vždy si vzít pokladní doklad nebo paragon. Ze zákona sice neplyne, aby spotřebitel byl vybaven tímto dokladem, pokud chce reklamovat vadu zboží, ale zjednoduší to případné další vyjednávání s prodávajícím. Partnerem pro vyjednávání je prodávající nebo dodavatel služby, se kterým byla kupní smlouva dojednána. Pokud se nepodaří domluvit ústní formou přímo v obchodě, pak by spotřebitel mohl využít možnost konzultovat svůj problém například v poradnách, které Sdružení obrany spotřebitelů České republiky provozuje. Je možné požádat o radu konzultační místa státních dozorových orgánů, jako je Česká obchodní inspekce nebo Česká zemědělská a potravinářská inspekce. Nedojde-li k mimosoudnímu vysvětlení, tak už zbývá soudní cesta řešení.

Co všechno můžeme najít na vašich webovských stránkách?

Lobovský: Rádi bychom zaznamenávali zkušenosti spotřebitelů, zřídili jsme k tomu, na adrese www.spotrebitele. cz, databázi zkušeností, kam každý může napsat s čím se setkal, jaké ponaučení si vzal, jak hodnotí firmu známkou, kterou by jí dal ve škole. Poslouží tím dalším spotřebitelům, kteří se pak mohou lépe orientovat na trhu. Dalším zdrojem informací se stala kartotéka spotřebitelských témat, která je řešena formou nejvíce frekventovaných otázek a odpovědí na ně.

Lidé, kteří na web přístup nemají, mohou telefonovat, mohou se obracet na některá vaše krajská centra?

Lobovský: Určitě ano, naše informační centra jsou v osmi krajích České republiky, v Brně, Ostravě, Olomouci, Zlíně, Českých Budějovicích, Plzni, Ústí nad Labem, Praze a Litvínově. Služby jsou pro klienty zdarma.

autor: anr
Spustit audio