Barcelona Flamenco Ballet na festivalu Khamoro. Příště zase a ve větším počtu, slibují
Vystupovali v padesáti zemích světa před půl milionem diváků. Jejich umění okouzlilo publikum v Číně, v USA, ve Finsku a nyní i v Česku. Temperamentní tanečníci Barcelona Flamenco Ballet roztančili poslední dva večery letošního festivalu Khamoro.
„Představení je o lásce dvou Romů, kteří se sice velmi milují, ale zároveň trpí a cítí se opuštění. Skrze tanec mluvíme o ryzí lásce, ryzím flamencu a o svých romských kořenech,“ říká zakladatel souboru Barcelona Flamenco Ballet David Gutiérrez o představení LUXURÎA. Gutiérrezovu choreografii mohli diváci v pražské La Fabrice vidět v komorním podání pěti tanečníků doprovázených třemi muzikanty. Standardně však po světě jezdí minimálně osmnáct členů z celkových padesáti.
„Náš soubor se od jiných tanečních skupin liší tím, že představení organizujeme ve velkém. Na turné jezdíme v osmnácti a více lidech. Naše inscenace jsou podobné baletu, naopak se liší od toho, na co jsme běžně u flamenca zvyklí - tedy sledovat na jevišti jednoho tanečníka nebo tanečnici flamenca.“
Inscenace barcelonského souboru jsou jedinečné také kombinací tradičního tance s moderním, stejně tak jako prolínáním různých hudebních žánrů.
Dát tradici španělský chromů nový háv - tak by se dal popsat Gutiérrezův recept na úspěch: „Hudba i flamenco se musí vyvíjet. Snažili jsme se do obojího vnést svěžest a oslovit tak různé druhy diváků. Spojili jsme flamenco s latinsko-americkými rytmy, s jazzem, moderní hudbou, ale také s klasikou. Nyní připravujeme novou inscenaci, která pracuje dokonce s operou.“
Představení Barcelona Flamenco Ballet nejsou jen o tanci a hudbě, ale také o společenských tématech. Náměty vystoupení pracují s aktuálními tématy jako je genderové násilí, úcta k životnímu prostředí nebo inkluze. Koneckonců, samotný soubor tvoří lidé jak romského, tak neromského původu. Samotnému Gutiérrezovi, jak přiznává, romská krev v žilách nekoluje, ale k romské komunitě má velmi blízko. Vystupovat na největším festivalu romské kultury považuje za příležitost španělské Romy náležitě reprezentovat:
„Vystoupit na Khamoru je pro nás čest. Především pro romské členy souboru. Je nám ctí, že můžeme na festivalu reprezentovat španělské Romy. Romové musí mít svůj hlas, musí být slyšet, protože mají světu co říct.“
Barcelona Flamenco Ballet po Khamoru míří do Turecka, Rumunska, Maďarska a řady dalších zemí po celé Evropě. David Gutiérrez věří, že se do Česka vrátí velmi brzy, tentokrát ve větším.
Související
-
Tradiční romská hudba ze všech koutů Evropy aneb 26. ročník mezinárodního festivalu Khamoro
Uherské čapáše, slovenská cimbálovka, španělské flamenco, portugalské fado, balkánská dechovka, ale i jazz, swing, funky – tolik hudebních odstínů měl festival Khamoro.
-
Festival Khamoro není jen o romské kultuře. Dotýká se i aktuálních společenských témat
26. ročník světového romského festivalu Khamoro nabídne bohatý program. Návštěvníci se mohou těšit na koncerty tradiční jazzové i klasické hudby.
-
Festival Khamoro nabídne od 26. května hudbu, výstavy i tradiční průvod
Koncerty romské hudby, výstavy, promítání dokumentárních filmů i tradiční průvod romských umělců a umělkyň centrem Prahy nabídne letošní festival Khamoro.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.