Bál jsem se, aby film o Bohuslavu Martinů nezkazila jeho hudba, usmívá se režisér Jakub Sommer
Film Můj život s Bohuslavem Martinů začíná tím, že skladatel spadne z terasy a skoro se zabije. „Chceme nalákat diváka, aby se vydal předně do dramatického příběhu. Až pak také pochopitelně za skvělou muzikou,“ vysvětluje režisér snímku Jakub Sommer. Dokument má premiéru dnes večer v České televizi. Proč si vybral komplikovaného skladatele? A jak se mu pracovalo se jeho hudbou?
Čím Bohuslav Martinů obohatil vaši tvorbu?
Libuji si ve věcech mimo žánr. Vadí mi, když mě producenti nutí zůstat v žánru, prý proto, že jinak by to divák nepochopil. Ale takhle Martinů pracuje ve svých skladbách: jsou tam patrné vlivy jazzu, romantických skladatelů... Žánrově není úplně čistý, to je pro mě zajímavý moment. Kinematografie už vše vyčerpala, nezbývá než míchat žánry. Spousta moderních amerických filmů to dělá a je to úžasně zajímavé.
Příběh vypráví manželka Charlotte Martinů a Miloš Šafránek. Proč dvě postavy?
Charlotta se kontroverzním věcem vyhýbala, její kniha o manželovi je hladivá a hřejivá, ale pokud chcete udělat hodinové drama, potřebujete konflikty a dramatické situace. Tam jsme její knihu opouštěli, přidávali pohledy jiných lidí a záznamy toho, co se právě dělo. Přišlo nám to pro film obohacující. Charlotta hovoří o vztahových věcech, přináší intimní pohled. Šafránek vypráví, co se dělo ve světě i o dílech Martinů a ti dva se pěkně doplňují.
Hudba Bohuslava Martinů doprovází dokument způsobem, jak kdyby ji k filmu napsal...
Je to práce hudebního skladatele Aleše Březiny, který nám moc pomohl. Je jedním z největších expertů na Bohuslava Martinů a hodně skladeb nám na konkrétní místa doporučil. Byla to věc, které jsem se předem bál: víme, že muzika Martinů je komplikovaná a že filmová muzika bývá naopak jednoduchá a má podpořit scénář. A já si říkal, aby nám Bohuš ten film nezničil (smích). Ne každá muzika vyšla napoprvé... hodně jsme zkoušeli. Ale moje obava, že hudba diváka zavede jinam a podsune mu jiné emoce, se nenaplnila.
Ústřední dvojici hrají Tereza Hofová a Petr Stach. Jak jste rozhodoval o obsazení?
O Tereze Hofové jsem byl brzy přesvědčen, vybírali jsme herce podle podoby. S obsazením Bohuslava to bylo komplikovanější, napřed jsem počítal s Vladimírem Javorským. Přišel na kamerové zkoušky, odehrál je a řekl: „Vy chcete Stacha!“ Na něj jsem si do té chvíle nevzpomněl, ale kombinací humoru a vzezření mě přesvědčil a jsem rád, že to takhle dopadlo.
Proč musel Petr Stach vkročit do ledové řeky? Jak to bylo s múzami Bohuslava Martinů? A kterou jeho skladbou by měli posluchači začít? Poslechněte si celý rozhovor.
Související
-
Vojta Dyk nás coby Mysliveček oslnil, říká producent snímku Il Boemo. Film na podzim vstoupí do kin
Výpravný snímek Il Boemo přibližuje život českého skladatele Josefa Myslivečka, tvůrci na životopisném dramatu pracovali řadu let.
-
Generace dnešních skladatelů usiluje o pozornost posluchačů, míní ředitel institutu Martinů Březina
„Myslím, že člověk musí psát denně,“ říká hudební skladatel a ředitel Institutu Bohuslava Martinů Aleš Březina v rozhovoru.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.