Až stovkou by mohli řidiči už na podzim projíždět tunelem Valík na dálnici D5

9. březen 2018

Ředitelství silnic a dálnic chce zkušebně zvýšit rychlost v tunelech. První na řadě by měl být už letos na podzim právě Valík na dálnici D5 u Plzně. Pokud by se změna z 80 na 100 kilometrů za hodinu osvědčila, měl by se nový limit rozšířit i na ostatní tunely na dálnicích v Česku.

Tunel Valík na dálnici D5 u Plzně není dlouhý ani 400 metrů, přesto v něm musejí řidiči z rychlosti 130 km/h zpomalit na 80. To by se ale už od listopadu mělo změnit. Silničáři totiž chystají rekonstrukci, po které by se tunelem mohlo jezdit stovkou. Změnit by se mělo například osvětlení, přibýt pak mají detekční systémy jízdy v protisměru nebo zastaveného vozidla. V současnosti tam provoz sleduje deset kamer a další speciální zařízení.

Denně tunelem projíždí průměrně kolem 25 až 35 tisíc vozidel. Měsíční průměr pak je zhruba 850 až 900 tisíc aut v obou směrech. S dodržováním povolené rychlosti tam podle dálničních policistů řidiči žádné výraznější problémy nemívají, nehod tam bývá poskrovnu.

„Měsíčně průměrně poruší rychlost dvě stě řidičů, z toho je zhruba 45 procent cizinců. Tak jako kdekoliv jinde, kde je omezení. Další porušení předpisů, které tam zaznamenáváme je občas jízda v protisměru, je to velice nebezpečné. Nehod v tunelu Valík moc nebylo, byly sporadicky a žádné vážné," shrnul zástupce vedoucího dálničního oddělení Svojkovice Jiří Černý.

Možnost zvýšení maximální rychlosti v tunelu Valík ale budí i obavy

Proti zvyšování rychlostí v dálničních tunelech jsou dlouhodobě dopravní policisté, bojí se právě většího počtu nehod. Ani sami řidiči nevnímají možnost zvýšení rychlosti ve Valíku jednoznačně. Zatímco někteří by uvítali, kdyby se tam dalo projíždět stovkou, jiní se naopak přiklánějí k názoru dopravních policistů

„Určitě tam vždycky musím přibrzdit a musím jet pomaleji, mně to ale nevadí. Zvýšení na stovku by bylo příjemnější, člověk by tam nemusel tak zpomalovat, Uvítala bych to," řekla paní Lenka, která tunelem pravidelně projíždí cestou od Berouna do Německa.

„Jezdím skrz Valík několikrát denně. Zvýšení na stovku by mi nevadilo, ale myslím, že to není nutné. Je bezpečnější tam jet pomaleji," uvedl řidič Jan Kousal z Dobřan.

Ředitelství silnic a dálnic už na rekonstrukci kvůli plánovanému zvýšení maximální povolené rychlosti zadalo přípravu projektové dokumentace. Stát by měla podle informací Českého rozhlasu asi 150 milionů korun. Pokud vše půjde podle plánu, mohli by řidiči projíždět Valíkem vyšší rychlostí už letos v listopadu. ŘSD chce ale ještě jednat s dopravními policisty a s hasiči. Změnu rychlosti v tunelech pak musí schválit ministerstvo dopravy.

autoři: mkl , sch
Spustit audio