Auto s volantem vpravo: Nutná úprava v servisu a na českých silnicích složitější řízení
Koupili byste si pro ježdění v Česku auto s pravostranným řízením? Zvlášť pokud by bylo levnější než stejný model s volantem vlevo? V České republice takových vozů napočítáte stovky. Pokud jste o tom někdy uvažovali i vy, měli byste vědět, že to není jen tak. Auto z Velké Británie musí před přihlášením do servisu na úpravu světel, někdy i přemontování rychloměru. A zvyknout si na náš provoz s volantem vpravo taky není hračka.
„Pominu-li to, že člověk čas od času přišel k autu, vzal za dveře a zjistil, že na té straně, kde je, mu chybí volant, tak se mi stala nebezpečná situace, kdy jsem vjel do protisměru. Dokonce se mi jednou povedlo objet kruhový objezd v protisměru,“ říká řidič Martin.
Další rizika v řízení s volantem vpravo vidí i majitel pražské autoškoly Karel Lebr. „Hlavně, pokud je jízda rychlejší, třeba spojená s předjížděcími manévry, tak je to trošku problém. Řidič vidí do toho prostoru, až když má půlku auta vedle, což může být vysloveně stresující pro spolujezdce. Toho on stále vytlačuje do vozovky a spolujezdec vidí hrůzy, které v tom okamžiku daný řidič ještě vidět nemůže,“ upozorňuje Lebr na rizika spojená s pravostranným řízením na českých silnicích.
Hned na začátku velké výdaje
Než vůbec takové auto u nás na úřadech přihlásíte, tak musíte podle Petra Říhy ze zkušebny Dekra, sáhnout do peněženky pro pár tisícovek. „Je potřeba v každém případě vyměnit přední světlomety, které jsou asymetrické doprava, to znamená ty, které svítí vpravo, když jedu po pravé straně silnice. Další věcí, které musí být v pořádku, je rychloměr, který musí mít stupnici jak v mílích, tak v kilometrech za hodinu. Pokud má vozidlo zadní mlhovku, u nás musí být ke středu silnice, tedy vlevo, nebo se to dá samozřejmě řešit, že má vozidlo symetricky dvě mlhovky. Potom se nemusí měnit nic,“ vysvětluje Říha.
Teprve po těchto výměnách se můžete vydat na technickou kontrolu a na příslušný registr vozidel. Nejčastěji mají u nás volant vpravo speciální auta například na čištění vozovky. Zájem je také o veterány nebo si takové vozidlo přivezou řidiči z delšího pobytu v zahraničí.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.