Američtí vědci sestavili žebříček aktivity. Zjistěte, který národ je nejlínější

Běhání v parku
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Běhání v parku

Který národ je nejlínější a který zas nejaktivnější? Vědci z americké Stanfordovy univerzity sestavili žebříček a zjistili, že pokud jde o pohyb, nejlépe jsou na tom obyvatelé Hongkongu, nejhůř naopak lidé v Indonésii.

Vědci měřili lenost nebo naopak aktivitu podle počtu kroků, které lidé ujdou v průměru za jeden den. Data získali z aplikací v chytrých mobilních telefonech, a to od více než 700 tisíc lidí na celém světě.

V měřeném období 68 dní lidé v Hongkongu průměrně ušli bezmála 7 tisíc kroků, zatímco Indonésané jen asi 3,5 tisíce. Světový průměr je lehce pod pět tisíc. Češi jsou v aktivnější třetině někde mezi pěti a šesti tisíci kroky denně.


Vědci zjistili, že míra obezity ve světě ani tak nezáleží čistě jen na tom, jak moc se lidé v průměru pohybují. Například ve Spojených státech a Mexiku lidé průměrně ujdou zhruba stejně kroků. Vyšší procento obézních je ale ve Spojených státech, kde jsou velké rozdíly mezi těmi aktivnějšími a těmi, kdo se hýbou méně.

I když data určitě zkreslují lidé, kteří u sebe telefon nemají celý den, autoři studie tvrdí, že množství získaných dat je tisíckrát větší než jakákoli dosavadní studie, a proto je považují za dostatečně vypovídající.

Boj s obezitou

Ukázalo se také, že tam, kde jsou největší nerovnosti, obezitou a také nedostatkem pohybu trpí častěji ženy. To je příklad Saúdské Arábie nebo Spojených států – jen malá nerovnost pak byla například ve Švédsku nebo Japonsku.

Když vědci srovnali data z amerických měst, zjistili, že výrazně aktivnější byli lidé ve městech jako New York nebo San Francisco, která jsou uzpůsobená pro chodce. Naopak tam, kde člověk všude musí jezdit autem, jako v Memphisu nebo Houstonu, toho lidé moc nenachodili.

Takže nepřekvapí, že se lidé pohybují hlavně tam, kde k tomu mají dobré podmínky. V boji s obezitou proto podle nich pomůže třeba to, když se města přizpůsobí víc chodcům než autům.