Agresivita za volantem může až za 40% smrtelných nehod

Agresivita za volantem (ilustrační foto)
Agresivita za volantem (ilustrační foto)

Agresivita za volant nepatří. Ale kdo z nás na silnicích nezažil nějakou rizikovou situaci, kdy na něj ostatní řidiči troubili, nebo mu nadávali. Stále častěji se řidiči setkávají i s nebezpečným najížděním a dokonce vybržďováním. Podobné agresivní chování má ale bohužel na svědomí 40% ze všech tragických dopravních nehod.

Může za to také houstnoucí provoz a vyšší počet aut na silnicích. Řidiči by proto ve vypjatých situacích měli zůstat v klidu a nenechat se vyprovokovat.

„Pokud se jedná o agresivitu, tak ta je dlouhodobou příčinou až 40% všech tragických dopravních nehod v České republice ale i v ostatních státech Evropské unie. Jsou dokonce země, kde agresivní jízda může za polovinu všech smrtelných nehod na silnicích,“ říká Roman Budský, dopravní expert z Týmu silniční bezpečnosti.

Čtěte také

Pojem agresivita se dnes v dopravě vnímá jako jakékoli vědomé porušování pravidel, jak vysvětluje Martin Farář z BESIPu. „Největší problém je v tom, že my to vidíme z pohledu zrychlené doby, spěchu, houstnoucí dopravy. I v obcích dochází velmi často nad ránem k zácpám, kdy řidiči v nich musí trávit dlouhé chvíle než se dostanou do práce a v té chvíli roste i míra rizika.“

Agresivita bývá většinou reakcí na jinou agresi, vysvětluje dopravní psycholog Michal Walter příčiny takového chování. „Řidiči se mezi sebou začnou provokovat, někdo na to pak naskočí a začne ho předjíždět, podjíždět, vyblikávat, vybržďovat. Ta agresivita roste, protože se zvyšuje počet aut na silnicích. Pak jsou lidé, kteří mají určité vlastnosti, řekněme, že jsou až psychopatičtí, agresivní a chovají se k ostatním účastníkům provozu agresivně.“

Zachovat klid a nenechat se vyprovokovat, tak Walter doporučuje předcházet vypjatým situacím, se kterými se na silnicích řidiči setkávají téměř každý den.