1. etapa - závodníci se rozehřívají
Slavná Rallye Dakar je opět tady. Jede se už po 36.! Pořadatelé pro závodníky připravili trasu dlouho tisíce kilometrů. Závodníci z ní v začátku závodu však ujeli pouze malý kousek. A pořádně se přitom zapotili.
Delší a drsnější Dakar 2014 nalákal na start celkem 472 vozidel, což je o 23 strojů více než v minulém roce. Poprvé se startovalo v Argentinském Rosariu a za velikého horka – zhruba 40 stupňů ve stínu. Po úzkých stezkách s kamenitými úseky a rozmanitými skoky přes horizont se jezdci přesouvali prvních 800 kilometrů, z toho 180 km na čas. Odměnou jim byl bivak v San Luis.
Motorky
Už brzy ráno museli být ve střehu motorkáři, kteří úvodní etapu odstartovali. Motocykly a čtyřkolky vstoupily do úvodní sekce dnešní etapy už ve 4 hodiny a 20 minut místního času. Jen něco málo přes 400 km je oddělovalo od 180 km měřeného úseku. Číslo jedna, Cyril Despres na Yamaze a jeho španělský rival Marc Coma s motocyklem KTM oba speciálně startovali až v 10 hodin a 20 minut.
Nepříjemnost hned v úvodu závodu Rallye Dakar potkala Itala Francesca Beltramiho. Motor jeho Hondy 450 se rozbil a budoucnost tohoto jezdce na Dakaru se zdála ponurá. Proti všem očekávání se však Italovi zřejmě podařilo opravit technickou závadu a mohl tak v závodě pokračovat, i když s velikou ztrátou.
Komu se závady a smůla na trati vyhnuly, byla samozřejmě první trojice závodníků. Zraky se teď nejvíce ubírají na Borta Barredu ze Španělska s Hondou, který úvodní závod dokončil jako první. Jen chvilku za ním dorazil jeho krajan Marc Coma s KTM a třetí projel cílem Cyril Despres, loňský vítěz, nově na Yamaze.
Mezi závodníky kategorie motocyklů můžeme zahlédnout i české barvy. Pro co nejlepší umístění si jeli David Pabiška s KTM, kterému se vedlo a skončil na krásném 34. místě se ztrátou 16 minut a 20 sekund na vedoucího Barredu. Dalšího Čecha, Jana Veselého dovezla jeho Yamaha na 87. místě.
Čtyřkolky
Stejně jako motorkáři se jezdci na čtyřkolkách před první etapou moc nevyspali a hned před půl pátou hodinou ranní už se stavěli na start v Argentinském Rosariu. Jako jedna z posledních vyjížděla známá jména. Loňský lídr Argentinec Marcos Patronelli a jeho Yamaha, po něm také Ignacio Casale z Argentiny, též jedoucí za řidítky čtyřkolky značky Yamaha.
Dva favorité si ovšem v cíli vyměnili své pozice. O 21 vteřin vede loni celkově druhý Casale před loňským vítězem Patronellim. Třetí za nimi skončil Patronelliho krajan Bonett s Hondou.
Po minulých ročnících jsme zvyklí na čele tabulky jezdců sledovat také českého závodníka Josefa Macháčka. Ten se však rozhodl letošní Dakar absolvovat v závodním autě. „Po šestnácti letech ve čtyřkolkách, kde už nějaké úspěchy byly zaznamenané, tak člověk začne mít strach a nemá se jak zlepšovat. Takže jsem se uzavřel do ochranného rámu buginy,“ prozradil Josef Macháček našemu reportérovi Janu Říhovi ještě před startem.
Auta
První etapu mezi auty vyhrála portugalská posádka Sousa - Ramalho o 11 vteřin před loni celkově druhou argentinsko-portugalskou posádkou Terranova - Fiuza a o 47 vteřin před qatarsko-španělskou dvojicí Al-Attiyah - Cruz. Loni vítězní Francouzi, Peterhansel - Cottret dojeli šestí se ztrátou skoro čtyři a půl minuty.
Auta vstoupila do první etapy pár hodin po motorkách a čtyřkolkách a hned od začátku všem 248 řidítky řízeným strojům dýchala na paty. Bohužel někteří jezdci neprojely první úsek bezstarostně. Například Američan Gordon se vým Hummerem. Jeho lokalizační zařízení ukazovalo, že se jeho vůz zastavil ještě v prostoru startu. Nakonec Gordon dojel s veliko ztrátou až daleko za startovním polem. Domácí jezdec, Argentinec Lucio Álvarez ve Fordu také během závodu nečekaně zastavil, vychýlil se z kurzu. Možná špatně odbočil a hledal správný způsob, kudy jet dál. Nebo měl technické problémy a tento manévr provedl z bezpečnostních důvodů.
Josef Macháček, nováček v automobilové kategorii, zažíval se svou buginou ne moc příjemný příběh. Hned na úvod, na trati první etapy, mu odešel alternátor a následně došlo k totálnímu vybití baterie. Jeho buggy tedy musela být do cíle dotažena. Alternátor se pravděpodobně poškodil v solném prostředí na lodi při přepravě stroje do Jižní Ameriky.
Kamiony
Speciálka, dlouhá 180 kilometrů, se vlnila po zatáčkovité trati pohořím Sierra Cordoba v úsecích známých i z mistrovství světa v rallye. Úzká prašná cesta neumožňovala příliš častá předjíždění, naopak přítomnost skal a srázů byla velkou hrozbou.
Nejlíp se s tímto terénem vypořádal Rus Merdějev na Kamazu, který etapu vyhrál jen o 10 vteřin před naším Alešem Lopraisem na Tatře. Třetí dojel Holanďan Van Vliet na Manu 21 vteřin za vítězem a čtvrtý pak DeRooy s Ivecem se ztrátou přes minutu a půl. Obhájce loňského vítězství Versluis nabral po technických problémech ztrátu přes 41 minut a patří mu zatím až 37. místo.
Druhým nejlepším Čechem je zatím Valterova Liazka na 9. místě. Loni nejlepší z Čechů Martin Kolomý na Tatře nabral po technických problémech ztrátu přes 36 minut a je na 32. místě. Z dalších českých posádek je pak na 20. místě Vlastimil Vildman na zelenožlutém Liazu, což je solidní umístění, stále v kontaktu se soupeři. 29. Vrátný a 44. Tománek na Tatrách.