Změna pravidel pro billboardy? Věřím, že zvítězí bezpečnost nad byznysem. Bude to na nové vládní koalici, říká senátor Lochman

Proč se opět mění pravidla pro povolování reklamních billboardů u silnic? Daří se odstraňovat reklamní plochy umístěné v rozporu se zákonem? A znamená nová právní úprava vítězství billboardové lobby? „Samozřejmě si to můžu vysvětlovat tím, že jak ke každému zákonu přicházejí asociace, jednotlivé lobby, tak se to povedlo nějakým způsobem prolobbovat kolem toho stavebního zákona,“ říká senátor Ondřej Lochman (STAN).

Co hlavně přinesla novela zákona o pozemních komunikacích, která vstoupila v platnost 1. ledna 2024?

Čtěte také

Když jsem mluvil s jednotlivými správci komunikací, ať už to byly krajské správy nebo ŘSD, tak to většinou bylo: „Ano, zákon nám říká, že to máme odstranit, ale vždycky se snažíme a vyzýváme dotyčného, kdo ten billboard má, a on hledá způsob – přepisuje to na jednu firmu za druhou, je to velmi složité, soudí se s námi, my ty soudy prohráváme…“

A tak mě napadla jednoduchá věc po konzultaci s Policií ČR, a to je, že správce komunikace má, když zjistí, že billboard je v ochranném pásmu silnice, bezodkladně povinnost ho prostě odstranit. Protože se o celou komunikaci stará a tím pádem mu přísluší tu překážku, která by mohla přinést nějakou újmu na zdraví, odstranit. A takto jsme ten zákon nadefinovali.

Novela stavebního zákona

S novelou stavebního zákona se od července příštího roku významně rozšíří území, kde mohou reklamní poutače stát bez povolení silničního správního úřadu a dopravní policie. Jak k tomu došlo?

V rámci stavebního zákona se snažili na ministerstvu pro místní rozvoj a kolegové, kteří za to byli zodpovědní, definovat, co je opravdu to zastavitelné území a co není. Zjednodušeně by člověk řekl – to, co je za značkou obce, tam se může stavět. Nebo územní plán, který definuje obec, případně kraj, říká, kde se ještě může stavět dál.

No, ono je to o něco složitější, protože pro billboardy je to tak, že dneska právě mezi jedním domem a druhým domem nebo tam, kde končí zahrada, když to bude více než 75 metrů, vzniká znovu ochranné pásmo, když tam nebude žádná stavba. Jinými slovy, billboard by tam neměl stát, i když je to v rámci obce. A v rámci stavebního zákona se stalo to, že tam je nadefinován jiný způsob zastavěného území. Vlastně se říká, že vše, co je v extravilánu, je zastavěné území a vypadlo z toho těch 75 metrů.

Čtěte také

Pro samotné stavby a stavební zákon je to z toho, jak jsem pochopil z ministerstva místního rozvoje, asi plus. Je to přehlednější, jasnější souhlas s územním plánem. Pro billboardy a umisťování billboardů se najednou ukázalo, že sice mimo obec nám chrání profil silnice, tedy ochranné pásmo 50 až 125 metrů od té osy dál, ale v rámci obce tam nebude těch 75 metrů, není to jasně definované. A tak by se mohlo stát, a billboardáři toho velmi pravděpodobně rádi využijí, že především ve velkých městech najednou jedete dovnitř a někdy tam máte nemovitost a pak dlouho nic. A tam by billboardů mohlo přibývat.

A to jsou místa, kde často, když to je silnice pro motorová vozidla, není padesátka, ale třeba osmdesátka devadesátka a bohužel tam lidi jezdí poměrně rychle a mohlo by dojít k tomu, že do těch konstrukcí mohou trefit. Nebo se taky dělo to, že když ty konstrukce byly lehké, taková ta „áčka“, dokonce je rozfoukal vítr a někdy se potom objevovala na silnicích nebo narazila do auta. To je ta chyba, která se stala.

Jak si vysvětlujete, že povolení nebudou úřady napříště vydávat nejvýš na pět let, ale bude časově neomezené?

Samozřejmě si to můžu vysvětlovat tím, že jak ke každému zákonu přicházejí asociace, jednotlivé lobby, tak se to povedlo nějakým způsobem prolobbovat kolem toho stavebního zákona. Ten připravila ještě předminulá koalice, pak se celý dynamicky několikrát měnil a bylo to dost nepřehledné. Takže si můžu myslet, že zde byla mezitím nějaká vůle. Nechci nikomu nasazovat rozhodně psí hlavu, ale mohlo se to stát.

Každopádně z mého pohledu je to příliš velkorysé a vlastně to nedává smysl, protože se mění jak vozidla, tak bezpečnost na silnicích. Mění se samozřejmě i to, jaké stavy by tam do budoucna mohly stát. Takže ta nekonečnost mi nedává smysl.

Otázka na novou koalici

Kdybychom se ještě vrátili k těm obecným vyhláškám, záleží, jak se k tomu jednotlivé obce postaví. Mám tu příklad. Pražská opoziční zastupitelka Kristýna Drápalová navrhla usnesení, aby Praha hledala způsob, jak nežádoucímu rozšíření billboardů zabránit. Usnesení neprošlo ani na program jednání. Co si o tom myslíte?

Víte, když jsem přišel s tím návrhem, tak mě zarazilo, jak jednoduše to vlastně prošlo. Všichni jsme čekali, že to bude velmi komplikované a můžu říct, že asi půl roku po tom, co ten zákon platil, mě kontaktovali někteří zástupci firem a bylo vidět, jak byli překvapeni, že jim to uteklo.

Čtěte také

A tady je to zcela legitimní, tuto lobby beru jako férovou. Každý, ať už je to někdo, kdo staví průmyslové areály, haly, nebo ať už to jsou, když to přeženu, rybáři, zahrádkáři nebo ti, kteří dělají billboardy, tak prostě lobbují za svoje zájmy. Je běžné, že lobbují za svoje zájmy a zde bylo evidentní, že jim ten proces utekl. Takže teď si na to asi dávají pozor.

A samozřejmě je to velký byznys a budou tam vždycky tlaky a já věřím, že když se na to podíváme, tak zvítězí bezpečnost nad byznysem. A to bude otázka na novou koalici, jestli budou ochotni akceptovat ty úpravy. A jak jsem mluvil s úředníkem na ministerstvu dopravy, oni mají své návrhy, jak by to upravili, a byla zde určitě ochota z jejich strany, protože jim jde o bezpečnost. Znovu – bude na nové vládní koalici, jakým způsobem se k tomu postaví. 

Kolik nelegálních billboardů stále zůstává ve veřejném prostoru? Odpadne v budoucnu možnost jejich efektivního odstraňování ze strany silničárů? A není současná právní úprava příliš složitá a nejednoznačná? Poslechněte si celý rozhovor.

autoři: Vladimír Kroc , krt
Spustit audio

Nejposlouchanější

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu