Rušení veřejnoprávních médií? Jen výrok vytržený z kontextu, který žije vlastním životem, odpovídá kandidátka do Rady ČT Lipovská

22. únor 2020

Jméno ekonomky Masarykovy univerzity v Brně Hany Lipovské se ještě docela nedávno skloňovalo v souvislosti se sporným výrokem o nepotřebnosti veřejnoprávních médií. Česká biskupská konference ji navrhuje do Rady České televize. Přes snahu 19 senátorů prošla do druhého kola volby. 

Čtěte také

V bonusu k pořadu Leonardo Plus se Hana Lipovská brání. Prý poprvé a na vlastní kůži zažívá, „jak si nějaký výrok vytržený z kontextu začne žít vlastním životem… Výrok o rušení (veřejnoprávní) televize je takový krásný, odrodilý samorost,“ vysvětluje.  

Jako ekonomka totiž uvažuje jiným směrem, a to jak má být zacházeno s penězi poplatníků. „Koncesionářské poplatky, nebo taky rozhlasové a televizní poplatky, jsou samozřejmě určitou formou daně. Jsou to peníze daňových poplatníků, kteří mnohdy nemusejí být nadšenými fanoušky televize nebo rozhlasu, a už vůbec ne České televize nebo Českého rozhlasu.“

Šlo mi pouze o financování, nic víc

Když se prý chce jako odbornice vyjadřovat k těmto médiím kriticky, „pak k tomu, abychom zhodnotili, jakou formou mají být financována. Právě o tom totiž celou dobu mluvím.“

O druhé věci, kterou je myšlenka veřejnoprávnosti jako takové, říká: „De facto zaručuje ochranu ústavních hodnot, a to ve smyslu slova šířícího se éterem, ve smyslu zajišťování, zabezpečování přístupu k odpovědnému ověřování informací,… k možnosti šířit myšlenky svobody a demokracie, tedy to, co je determinováno zákonem o ČT.“

Otázka, jestli zrušit veřejnoprávní televizi, nebo diskuse, jak má být financována – tak to jsou dvě naprosto odlišné věci.
Hana Lipovská

Velcí vs. malí

Ekonomka odpovídá i na otázku, jestli tato média veřejné služby přežijí rok 2050.

„Tady mám pocit, že pořád, když mluvíme o digitalizaci, průmyslu 4.0 a dalších moderních technologiích, zapomínáme na to, že už dnes řada lidí mé generace bude (raději) sledovat filmy přes nejrůznější platformy. Veřejné mínění už dnes daleko víc ovlivňují internetové portály, zpravodajské servery, internetové televize. Je pak otázka, jestli konkurence takové myšlení neeliminuje.“

Čtěte také

„Pokud to pak mám říct obecně, tak fakt, že jsou naše média sdružena v několika významných stájích, opět to říkám jako ekonomka, tak oligopol, a už vůbec ne monopol, nemá šanci na dlouhodobé přežití… Když vidím, že na trh vstupují i ti malí, internetoví konkurenti, tak si myslím, že ti velcí (veřejnoprávní) jsou pak nuceni chovat se rozumně. Ať už by rádi, když by mohli, dělali cokoli.“

„Raději bych věřila konkurenci myšlenek, idejí, rozumu a svéprávnosti českého diváka, posluchače, který si umí vybrat, a to podle svého svědomí a správně,“ dodává. 

Víc v audiu, které je bonusem k nedělnímu pořadu Leonardo Plus Davida Šťáhlavského. 

autoři: David Šťáhlavský , Věra Luptáková
Spustit audio

Související