„Ne každý umí žít a milovat jako Don Giovanni.“ Herečka Arzumanová zve na Letní Grébovku s Divadlem MA
Slavný svůdník Don Giovanni, komediální postavy Harlekýn či Kolombína, jednoaktová hra bratří Čapků, psychologická detektivka z prostředí anglické šlechty nebo reálné postavy z období 2. světové války. Na taková představení se mohou diváci těšit na Letní Grébovce s Divadlem MA. „Do představení se snažím komponovat přírodní kulisy,“ vysvětluje zakladatelka divadla, režisérka, herečka a tanečnice Marianna Arzumanová.
S Divadlem MA se stěhujete z Žitné ulice v Praze na otevřenou scénu do novorenesanční Grotty v Havlíčkových sadech. Začíná čtvrtý ročník Letní Grébovky. Co vás tam zavedlo?
Zní to vtipně, ale díky covidu. V tu dobu, kdy jsme se museli všichni pozastavit, víc přemýšlet nad životem, měli jsme čas na sebe a na procházky, což normálně čas nemám, tak jsem procházela ve svém oblíbeném parku, kde vyrůstaly moje děti. A koukám na krásný prostor ve formě elipsy, který mě inspiroval k tomu, abych tam dělala divadlo.
Čtěte také
Čtvrtý ročník divadla MA pod otevřeným nebem začíná neverbálním dramatem Buenos Aires, vystupte! Inscenace byla u samotného zrodu divadla?
Je to tak, v říjnu budeme slavit deset let, a vlastně oslavíme to v pondělí přípitkem pro veřejnost, protože pro nás je to srdeční záležitost. Takhle divadlo vzniklo.
Koho oslovuje neverbální drama?
Je těžké popisovat žánr, protože konkrétně toto představení se vnímá jako činohra. Osloví to každého, může to oslovit lidi, kteří nemluví Česky, takže na toto představení rádi chodí cizinci. A Argentinci, protože tam je jedna scéna, kdy emigranti jsou na lodi a koukají do budoucna, nevědí, co je čeká, až vstoupí na břeh. Tak Argentinci, každý, kdo přijde na představení, říká – ten pohled z lodi je známý pro každého Argentince.
Kým je pro vás Don Giovanni? Ptám se, protože inscenace s podtitulem Génius, či zločinec bude mít v Grottě premiéru 7. srpna.
Pro mě Don Giovanni je básníkem, není svůdníkem. Je nádherným, talentovaným člověkem, který umí prožít okamžik, řekla bych, že to umí geniálně. Všichni směřujeme k tomu si užívat, ale ne každý umí tak žít a milovat.
Do jaké míry vás inspirovalo prostředí Grébovky?
Do stoprocentní míry, protože každým rokem se snažím optimalizovat naše působení v Grottě, snažím se dělat představení tak, aby do toho byly zakompovány přírodní kulisy.
Jak souvisí vaše pojetí herectví s argentinským tangem?
Podstata argentinského tanga je komunikovat beze slov, a také koncentrace a improvizace. To všechno jsou základy herecké techniky psychologického divadla. Koncentrace, schopnost komunikovat s partnerem beze slov, jednat, něco chtít a docílit toho beze slov. Nepředstírat, ale chtít něco doopravdy.
Stále ještě pořádáte herecké kurzy?
Herecké kurzy pořádám, a teď ještě na DAMU budu dělat PhD a psát disertační práci na téma právě psychologického divadla argentinského tanga, takže mě asi čeká nějaká výzkumná práce s tím spojená. Ale jinak argentinské tango neučím, ale herectví ano.
A je pravda, že většina herců ze souboru Divadla MA prošlo vaší školou?
Je to tak, protože si myslím, zní to strašně, snobsky, ale prostě je nutné mít společnou řeč, aby vzniklo něco, co je víc než komerční záležitost.
Jak důležitá je hudba ve vašich inscenacích?
Hudba je pro mě nekonečný zdroj inspirací. Když jsem vyrůstala, tak táta ve vedlejším pokoji cvičil na klavír, můj syn také studuje klavír v Londýně, a také mi hodně pomáhá, protože skládá hudbu pro některé z mých představení. Složil pro mě valčík na motivy Mozarta – hned, jak slyším zvuk, vidím obraz.
Jak vzniklo a o čem vypráví představení Gramofon na Letní Grébovce? Poslechněte si celý rozhovor.
Související
-
Klasická hudba jako pastva i pro oči? Prostředí Krumlova dotváří zážitek, věří ředitelka festivalu
Na více než dva týdny ožívají kulisy Českého Krumlova stejnojmenným festivalem klasické hudby. Co na něm návštěvníky čeká? Jakými způsoby propojuje hudbu s vizuálnem?
-
Na začátku mě živilo rádio. K větším rolím jsem se dostal díky alkoholu, směje se Ivan Trojan
Na karlovarský festival přijel Ivan Trojan především podpořit Klub nemocných cystickou fibrózou. „Už šestnáct let jsem patronem,“ vypráví. Jaký vztah má k rozhlasu?
-
V Izraeli musíte nabídnout to nejlepší, průlomem byl národní balet, ohlíží se šéf Českého centra
Dvacet let pracoval jako zahraniční zpravodaj v Českém rozhlase. Pak se Robert Mikoláš stal kulturním diplomatem. Jaký je život v Izraeli?
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka