Karol Pavlů: Závod 1000 mil československých sledovala ve své době celá republika

14. červen 2018

Motoristickým svátkem byl ve 30. letech závod 1000 mil československých. Letošní ročník bude věnován 100. výročí vzniku naší republiky. Od roku 2013 se závod jezdí stále na Československé trase Praha – Bratislava – Praha a je rozdělen do tří dnů.

Veteran Car Club Praha si při svém založení v roce 1967 vytyčil mezi své cíle zachování tradice jednoho z nejvýznamnějších podniků československého automobilového sportu a to závod 1000 mil československých. Nechal se inspirovat italským závodem Mille Miglia a jel se v letech 1933, 1934 a 1935, kde byl pořadatelem Autoklub Republiky Československé.

Mezi první a druhou světovou válkou patřilo Československo mezi strojařské velmoci. Naše výrobky byly známé svou kvalitou, patřili jsme na 7. místo v průmyslové produkci. Přišla válka, přišli komunisti.
sběratel veteránů Karol Pavlů

Závod 1000 mil československých bylo celkem 1600 kilometrů ostré jízdy bez odpočinku. O vysoké úrovni svědčí úctyhodné jízdní průměry vítězů. Absolutně nejrychlejším byl vítěz druhého ročníku Jindřich Knapp na třílitrovém šestiválci Walter Standard S, který celou trasu ujel průměrnou rychlostí 104 kilometrů v hodině.

„Byla krize, brali to jako podporu průmyslu. Nastoupily všechny československé značky, bylo to ostře sledované. Rozhlas to trvale vysílal, celá republika sledovala co se děje, prezident Masaryk převzal záštitu,“ vypráví Karol Pavlů, čestný předseda Asociace historických vozidel Slovenska. V roce 1935 ale přišly dvě smrtelné nehody a závod byl zakázán.

Trať 2x Praha – Bratislava a zpět měřila téměř 1000 mil a jela se za plného provozu. Šlo o rychlostní závod na tehdy nejdůležitější domácí silniční trase Praha – Kolín – Německý (Havlíčkův) Brod – Jihlava – Velké Meziříčí – Brno – Břeclav – Bratislava. Účastníci jeli dvakrát bez přerušení z Prahy do cíle a zpět.

Obnovený Mille Miglia měl být spanilou jízdou. Ale lidé chtěli závodit

Český závod se odvozuje od italského závodu Mille Miglia. „Do 57. roku to byl normální závod. Pak byl zakázán,“ vzpomíná Pavlů. O dvacet let později byl závod obnoven jako vzpomínková jízda, ale účastníci normálně závodili. „Tak zavedli vedoucí vozidlo a každý, kdo ho předjel byl diskvalifikovaný.“

„Jenže majitelé Ferrari se shromáždili v kavárně a čekali. Vyrazili dvě, dvě a půl hodiny po startu, a vyhrál ten, kdo chytil vedoucí vozidlo Mille Miglia,“ smeje se Pavlů. V roce 1933 se Čechoslováci rozhodli, že uspořádají podobný závod.

První ročník obnoveného závodu byl v roce 1970, kde se zúčastnila historická vozidla používaná pro běžný provoz. Trať byla následně zkrácena na polovinu, jelo se však nonstop za plného provozu což šlo ještě v letech 1970, 1971 a 1972, potom byl závod pro svou popularitu zakázán.

Letošního ročníku se účastní Tatra 77, který jel i v původním závodě. Ve startovním poli najdete například také vůz české automobilové legendy Elišky Junkové.

Od roku 2013 se závod jezdí na trase Praha – Bratislava – Praha a je rozdělen do tří dnů. Druhý den závodu startují závodníci v Bratislavě slovenskou etapu, která z části kopíruje trasu závodu 500 km slovenských včetně měřeného úseku na Pezinské Babě. Třetí den závodníci opět míří z Bratislavy do Prahy.

autoři: Lucie Výborná , jaw
Spustit audio