Dílo začne žít, když se někomu dostane pod kůži, říká fotograf Tono Stano

18. červen 2018

„Vše, co je na těle navíc, mne ruší. Třeba prstýnek nebo tetování, které určuje dobu,“ vysvětluje fotograf Tono Stano důvody, proč ho učarovala nahota – potřebuje především informaci o těle, tedy fotit člověka, jaký by byl třeba i před tisíci lety.

„Když věříte tomu, co chcete dělat, tak to neuvěřitelně funguje,“ říká s tím, že pro fotografa je důležité mít smysl odhadnout situaci.

Pornografie je pro něj ale virtuální pojem – všechno se může zobrazovat, otázkou je, co to dává navíc, jaký je důvod k tomu, že něco ukazujeme. „Není dobré, když k milostnému aktu máme vztah takový, jaký máme – že je to něco hříšného, přitom to je naprosto nejvíc,“ podotýká.

On sám milostné akty nezobrazuje – potřebuje minimalizovat, jít do zkratky. „Dílo není hotové, když ho vytvoříte. Začne žít s tím, že se někomu dostane pod kůži,“ vysvětluje.

Tono Stano bude součástí liberecké výstavy, která ukáže průřez české a slovenské fotografie za posledních 100 let.

Na karlovarském festivalu už fotografoval mnoho hereckých hvězd. Snaží se jim říci, co mají dělat. K tomu ale musí projít určitou rešerší v médiích, snaží se o herci nebo herečce zjistit něco nového. „Musíte vyjít z reality,“ vysvětluje. A pro takové fotografování má připraveno vždy hned několik scénářů.

autoři: Lucie Výborná , prh