Byl kvalitnější než Karlův, přesto vydržel jenom dvě století. Juditin most v Praze dodnes zkoumají archeologové

30. prosinec 2018

První kamenný most v českých zemích vznikl v Praze ve 12. století a dostal jméno podle Judity Durynské, manželky Vladislava II. Už o necelá dvě století později ho ale smetla nebývalá povodeň a na jeho místě vznikl most Karlův. Archeologové u jeho základů postupně odhalili několik zbytků původního Juditina mostu. Pro dnešní historiky představují nedocenitelný vědecký materiál.

Karel IV. byl velký developer. Ale snad až příliš podporoval církevní stavby, myslí si historik Petr Kučera

Z tohoto místa turisté rádi fotografují most a jeho věže

Karel IV. byl nejen panovníkem, ale také vizionářem a stavitelem. Navíc stavitelem velmi inovativním, který své projekty dokázal obdivuhodně rychle realizovat.

Se správcem sbírek Karlova mostu Michalem Cihlou stojíme u stěny z parapetního zdiva z 12. století. Veřejnost sem přístup nemá, přestože zeď je na svůj věk velice dobře zachovalá. Jde o kvádry z petřínského pískovce, který je díky železité příměsi zbarvený do červena. Na kamenech jsou dodnes patrné stopy původního opracování.

„Finální začištění je provedené poměrně širokým dlátem, ale styčné plochy jsou zasekané sekerou. Hrubé opracování mělo svůj účel, díky němu malta na styčných místech lépe přilnula,“ popisuje Michal Cihla a tvrdí, že Juditin most byl po technické stránce kvalitnější, než je ten Karlův. Ten projektoval Petr Parléř, který s mosty do té doby neměl pořádné zkušenosti. I proto ho stavěli 45 let, zhruba třikrát déle než původní most Juditin.

02697294.jpeg

Poklad pod povrchem

Původní pískovcová dlažba Juditina mostu, odhalená v přízemí domu čp. 77/III v ulici U lužického semináře

S Michalem Cihlou teď míříme pod dlažbu Křížovnického náměstí, kde se po kousku Juditina mostu může člověk nejenom projít, ale je tu ještě jeden větší historický poklad – poslední dochovaný mostní oblouk široký šest nebo sedm metrů.

„Je postavený stereotomicky, to znamená, že klenáky mají lichoběžný tvar. To připomíná původní antický způsob klenby,“ vysvětluje Michal Cihla. Oblouk je násobně menší než ten z Karlova mostu. To i proto, že v době krále Vladislava byla hladina Vltavy o pár metrů níž než v době Karlově.

Karlův most, Čertovka, loď Nepomuk… Z Vltavy pozorujeme památky s převozníkem pražským

Patricie Strouhalová a Zdeněk Bergman se projeli po Vltavě

Nová paroplavební sezona v Praze začíná. A Radiožurnál je u toho! Společně s převozníkem pražským Zdeňkem Bergmanem plujeme na člunu po Vltavě a obdivujeme okolní památky – Juditin most a zachovalý nultý oblouk, Čertovku nebo klášter křížovníků…

Po stopách Juditina mostu

Zpět na povrch se ještě vracím s Davidem Černým z projektu Miluju Prahu, který je zároveň autorem knihy o 25 tajemstvích hlavního města. „Na rohu Křížovnické ulice a náměstí je nezvyklá dlažba, která se vymyká běžné pražské dlažbě, vedla totiž na Juditin most. A když se z tohoto místa podíváte směrem na malostranské mostecké věže, tak se vám vlastně zhmotní původní Juditin most,“ ukazuje.

Jeho odkaz nese dnes Karlův most možná víc, než se na první pohled zdá. Totiž pokud na mostě najdete nějaký červený kámen, je podle Davida Černého víc než pravděpodobné, že pochází právě ze zbořeného Juditina mostu.

autoři: Matěj Skalický , and
Spustit audio